tisdag 6 december 2011

Vill man kräkas så ska man äta vegetarisk julskinka

Jaha, så var det dags att reta upp en massa idiotiska veganer igen då och andra vegetariska "kålrotsskallar" som hatar allt vad riktig och äkta mat heter.
Men den här gången får de minst sagt skylla sig själva.
I dagens insändarspalt i toalettpappersblaskan Metro står det nämligen en insändare som minst sagt slår alla rekord i genomvidrig äcklighet.

Jag hade egentligen tänkt att skriva om samarbetsvåldtäkterna i Stockholm, eller om den moderate politiker som jagas av både tingsrätt, polis, och åklagare på grund av en massa trafikbrott.
Men när jag läste insändaren om vegetarisk "julskinka" så gick jag bokstavligt talat käpprakt upp i taket!

Visst, vill man inte äta julskinka så ska man ju naturligtvis inte göra det.
Men man ska absolut inte heller uppmana folk till magsjuka a la' "bomba", sjuksköterskor och läkare har tillräckligt mycket att göra ändå utan att få in en massa människor som har blivit matförgiftade.
Snart är det väl någon tokdåre till vegan som kräver att den gamla ABBA-klassikern "Ring ring" ska göras om till vegantema med refrängen "Ring ring bara du kräktes en signal".
Fast det är inte säkert att det är en vegangalning som kommer på den ide'n, veganer och andra vegetariska "människor" har ju inte monopol på idioti.
Ett exempel på andra liknande idioter är extrema djurvänner.

Jag skulle kunna publicera hela insändaren, men eftersom jag inte vill att de som läser detta inlägg ska må dåligt så publicerar jag bara vissa delar av den.
Personen (eller ska vi säga den idiotiska trippelidioten?) heter Jonas Norberg, och insändaren heter "Därför tänker jag fira en köttfri jul i år".
I den skriver han bl a följande:

"I år firar jag en köttfri jul i solidaritet med dem som annars blir utanför. Många äter inte skinka av religiösa själ och andra avstår helt från kött av etiska skäl. Alla ska kunna vara med i värmen och gemenskapen.".

Jag tror inte att jag behöver säga så värst mycket mer, detta första stycke i Jonas Norbergs insändare säger nämligen allt.
Bäste Jonas, vill man ställa sig utanför värmen och gemenskapen så står det en fritt att göra det. För du gör det ju själv.

Sedan öser Jonas på med följande påstående: "Jag firar en köttfri jul av medkänsla för alla världens fattiga som svälter på grund av att maten som odlas blir foder till djurindustrin."

Men Jonas, djur måste ju också leva, vilket du tydligen har glömt bort. Dessutom: Att du firar en köttfri jul påverkar inte hur det ser ut i de fattiga länderna.

Nästa påstående från denne Jonas är också intressant: "Idag är nästan en miljard människor hungriga och har inte tillräckligt att äta, vilket skapar kravaller, förtryck och krig."

Men Jonas, vad kan du göra åt detta med din köttfria jul? Tror du att du är Gud? Om du hade varit det så hade du ändå inte gjort någonting, Gud gör ju ingenting.
Men om han mot förmodan gör det så märker vi ingenting av det härnere på jorden.
Vill du, Jonas, göra någonting för de svältande så åk ner och ge bort allt och alla pengar du har till dem.

Dessutom är det inte mat som skapar krig, däremot är motsättningar och konflikter orsaker till krig. Ibland är också girighet inblandat.
Men mat skapar aldrig krig.

Därefter drar denne Jonas Norberg med helt vanligt och oseriöst vegamane'r in julsuggans vistelse i det hela innan hon ska slaktas.
Visst, självklart är det viktigt att slaktdjur och andra matdjur ska ha det bra innan de dör.
Men de personer som alltid drar upp sådant gör det för enkelt för sig. Ty detta är det vanligaste argumentet, allt det andra skiter man fullständigt i.
Det hela blir helt enkelt för enkelspårigt och "tunnelseendeaktigt", dessutom saknar dessa människor total brist på fantasi. Det går ann att klaga och begå brott i djurvänlighetens namn, men att göra saker som verkligen leder någon vart, ja, det är tydligen jättesvårt det.

Jonas Norberg avslutar sin inskränkta insändare med följande: 

"I år firar jag en köttfri jul och tänder ett ljus för kärleken, tron och hoppet som inte känner några gränser.
Min önskan är att du också väljer en vegetarisk julskinka i år."

Käre Jonas, jag och många andra människor i det här landet gör varje jul precis likadant som du gör, och det kommer vi att göra i år också.
Och det utan någon äcklig vegetarisk kålrotsskinka.
Dessutom är du en falsk hycklare rakt igenom, du väljer ju bara bort julskinkan men ingenting utav all annan animalisk mat som finns under julen.
För ska det vara en vegetarisk jul så ska det.

Och angående vidrig vegetarisk kålrotsskinka så kommer här nu några länkar till oätlig och hälsofarlig "mat".
OBS! All läsning om detta sker på egen risk, jag tar inget ansvar för kräkningsillamående. För min egen del vände det sig i magen när jag läste om vegetarisk julskinka.
Som sagt, denna läsning sker helt och hållet på egen risk.
Varsegoda:

http://www.matklubben.se/recept/vegetarisk_julskinka_53124.html ,

http://veganmage.se/2008/12/16/vegetarisk-julskinka-approved-by-katta/,

http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=104 .

Mår ni fortfarande dåligt efter att läst vad som står på dessa länkar? Det gjorde nämligen jag. Det var nästan så att jag gick till toaletten och spydde som en riktig gris, och alltså inte som någon oätlig fejk-julskinka.

30 kommentarer:

♥ Sojka ♥ sa...

Vågar inte kolla in länkarna´. :) Då jag lätt mår illa men låter ju verkligen märkligt med vegistarisk skinka haha. :)

Stefan Falkelind sa...

Jag förstår verkligen inte varför som du spyr galla över alla veganer och kallar de idioter. Vad man väljer att äta är upp till var och en. Vegan och vegetarisk mat är lika äkta som annan mat. Att uppmana folk att äta vegetariskt är inget fel. Det handlar om påverkans arbete precis som exempelvis mot mobbning. Man blir inte magsjuk av att äta vegetarisk julskinka. Löjligt påstående. Precis som med all mat så gillar man olika. En del rätter är goda medans andra är vidriga. Fast det är inget likamed tecken att all vegansk mat är vidrig som du vill påskina.

Att tillgång på mat hör ihop med krig och konflikter vet var och varannan läskunnig.

Evelina sa...

Detta inlägg var bra skrivet!

Johnny Depp ♥

Johanna sa...

Går folk runt med slöja på stan som privat person så bryr jag mig inte ett dugg faktiskt.... eller sitter på ica med slöja, så länge personen gör sitt jobb, men inom vissa yrken som förskola/skola/polis passar det inte riktigt in.

Smörblomma sa...

Ett av dina bästa inlägg ever :) Allt helt klockrent.

Dessutom: tänk hur det skulle rubba balansen om vi inte längre åt nötkreatur t. ex. Vart skulle vi med alla kor?! Hålla dem som sällskapsdjur? Samma gäller även höns och grisar.

För att inte tala om älgar, skulle de få ta över skogarna och landsvägarna helt? Vad leder detta till? Jo, trafikolyckor i massor.

Vill man leva vegatariskt fullt ut ska man även ta i beaktande denna "miljövänliga" aspekt ;)

Anonym sa...

Vegetarisk julskinka? Det var det värsta, fy vad äckligt :/

Camilla Bergvall sa...

Åh, jag har köpt en 1,5 kilos seitanskinka. Ekologisk och ligger i kylen och väntar på mig. Längtar redan till julen! Hurra för vego!

Carin sa...

Men oj. Vilket stört sätt att reagera på en insändare om vegetarisk julmat? Jag vet inte vad som har hänt dig men jag tror du behöver prata med någon.

Karpstryparn sa...

Svar till Framtiden är vår - Ann-Sofie: Precis. Ja, själv mådde jag bara illa när jag läste recepten och såg spektaklen. Julskinka ska vara julskinka, inte oätlig skit.

Karpstryparn sa...

Svar till Stefan Falklind: Jag har ätit veganmat en gång och aldrig mer efter det.
Den "maten" bestod av illgrönt mos, "vegetariska lingon", och "kött" som var överdraget med ett genomskinligt grönt skikt.
Till detta serverades brunaktig mjölk.
Detta var på en veganmässa, jag spydde som faan efteråt.

Så ditt löjliga påstående om att man inte kan bli magsjuk av vegetarisk mat kan du ta och köras upp där bak!
Jag anser att veganer är idioter, och det står jag för.

Karpstryparn sa...

Svar till Evelina: Tackar.

Karpstryparn sa...

Svar till Johanna: Oki doki.

Karpstryparn sa...

Svar till Smörblomma: Tackar tackar. I skrivande stund har förresten 342 personer läst det.

Angående allt det andra som står i din kommentar så håller jag med dig fullständigt. Bra skrivet av dig.

Karpstryparn sa...

Svar till Anonym: Jo tack.

Karpstryparn sa...

Svar till Camilla Bergwall: Själv är jag emot vegomat, som du säkert har märkt.
Jag har bl a personliga orsaker till det, samt andra också.

Karpstryparn sa...

Svar till Carin: Du, jag är inte känd för att skriva tafattiga inlägg.
Prata med någon? Det är snarare du som behöver prata med någon.
Själv mår jag hur bra som helst, jag gillar bara inte vegetarisk mat.

Angående hänt: Mig har det inte hänt ett skit, du däremot verkar ha problem.

Fenixmonas sa...

Om nu denna insändarskribent blir lycklig utan den för människan naturliga födan så kan han ju hålla det för sig själv! Människan ÄR en allätare och det är vår kropp anpassad till! Själv vill jag ju ha alla tradionella rätter på mitt julbord...gärna ett grishuvud också...Vad jag inte äter är sill, men det är ju olika smak o tycke! Fast jag brukar inte uppmana folk till att inte äta sill bara för att jag inte gör det...det vore ju alltför hemskt...Kramiz

Camilla sa...

Alla får tycka och göra som dom vill men jag skulle INTE klara mig utan kött eller skinka.
Ska det vara så ska det,liksom.
Kram på dig!

♥ Sojka ♥ sa...

Tack!

Ha ha du är verkligen hård! Ha ha men du har rätt. :)

Karpstryparn sa...

Svar till Camilla: Japp. Dessutom finns det en anledning till att det heter skinka, hade det inte varit skinka så hade det ju inte hetat skinka.
Rätt namn på vegetarisk julskinka ska alltså vara julkålrot.

Insändarskribenten är också en genomfalsk hycklare, han väljer bort julskinkan för köttets skull men han väljer inte bort all annan djurmat som finns under julen.
Kram på dig!

Karpstryparn sa...

Svar till Fenixmona: Din och Smörblommas kommentarer har en sak gemensamt, era är nämligen de bästa och sakligaste till detta inlägg.
För ni båda har helt rätt.

Angående sill: Är inte så förtjust i sill jag heller.
Insändarskribenten är en genomfalsk hycklare, han skippar julskinkan men inte all annan mat från djur som finns under julen.
Han skrev ju inget om t ex sill.
Kramiz

Karpstryparn sa...

Svar till Framtiden är vår - Ann-Sofie: Hehe, jag är inte hård, jag har bara rätt.

Stefan Falkelind sa...

Som sagt var så finns det både god och äcklig vegan mat liksom med köttmat. Varför du spydde var inte för att du fick magsjuka utan pågrund av att du helt enkelt inte gillade rätten.
Ja krig beror på konflikter och brist på mat leder till konflikter. Det kan vara en del i en konflikt.

Smörblomma: Om vi inte födde upp djur för mat så skulle absolut inte balansen i naturen rubbas mer än vad den är idag. Det skulle inte krylla av kor och grisar eftersom de helt enkelt inte finns eftersom vi inte då föder upp dessa mängder som vi gör idag. Ang. älgstammen så finns det andra sätt att minska populationen än att mörda dem. Skogsbolagen är skyldiga till att älgstammen växer eftersom de skapar kalhyggen.

Karpstryparn sa...

Svar till Stefan Falkelind: Tja, du har din åsikt och jag har min. Jag är stolt över att inte tillhöra din verklighetsförvridna och okunniga skara.

Maja Blomgren sa...

Du är uppenbarligen inte särskilt påläst inom ämnet veganism. Personligen tycker jag att det är väldigt pinsamt att skriva om ett ämne man inte vet någonting om!

”Men Jonas, djur måste ju också leva, vilket du tydligen har glömt bort. Dessutom: Att du firar en köttfri jul påverkar inte hur det ser ut i de fattiga länderna.”

Djur måste leva men inte massproduceras. Det är helt onödigt att föda upp ett djur i X antal år för att sedan slakta det. Istället för att ge djuret en massa mat i form av spannmål t.ex. soja, kan vi äta den maten själva. Dessutom importeras det foder till Sverige ifrån andra länder där befolkningen redan svälter. Skulle jordens befolkning äta vegetarisk kost skulle inte människor behöva svälta. Det vet varenda människa som har läst naturkunskap i skolan…

Du har fel när du skriver att en köttfri jul inte påverkar hur det ser ut i de fattigare länderna. När man fraktar djur släpper man ut en hel del onödiga avgaser, det bidrar till någonting som kallas för växthuseffekten. Vilka tror du drabbas mest? De människor som bidragit minst, alltså de lite fattigare länderna i t.ex. Afrika.

Att skriva att veganmat är oätligt och hälsofarlig visar endast på att det är du som har dålig fantasi och är dålig på att laga mat. Du visar också på att du inte vet vad hälsa innebär. Vad vet du om fett tillexempel? Mättat fett som finns i animaliska produkter ger hjärt-kärlsjukdomar medans omättat fett är inte skadligt för kroppen.

Jag hittar inte någonstans där det står vem det är som skriver, är det jag som är en idiotisk vegan eller är det du som är för feg för att stå för det du skriver?

Karpstryparn sa...

Svar till Maja Blomgren: Jag säger inte att jag vet precis allting om varenda sak i hela världen, men jag vet bra mycket mer om de saker jag skriver om än vad du någonsin kommer att kunna föreställas dig.

Du menar är alltså att jag inte vet någonting om det som jag har skrivit om i inlägget. Men du har fel, hade jag inte vetat vad jag skriver om så hade jag inte skrivit inlägget.
Jag tycker du är en väldigt pinsamperson som väljer att påstå detta, särskilt eftersom dina påståenden inte är sanna.

Ska människor inte få välja vad de vill äta? Är det så du menar?
Det är väl självklart att man ska föda upp djur för att slakta dem, det handlar bara om att föda dem rätt, ge dem ett bra liv innan de dör och att döda dem på ett skonsamt sätt.
Jag gillar inte heller att djur behandlas illa, de människor som behandlar djur illa borde avrättas.
Jag är en stor djurvän, men ingen extrem sådan för det.
Har själv djur förresten.

Du har fel, en köttfri jul påverkar ingenting såvida inte varenda person som finns i hela världen slutar äta kött.
För DÅ påverkar det.
Angående kött så vet du uppenbarligen inte att kött inte enbart kommer ifrån landdjur.
Ett exempel på köttdjur som inte finns på land har vi i olika sorters krabbarter, t ex kungskrabban.

Ett annat exempel är räkkött.

Du är oerhört enkelspårig, okunnig och trångsynt som tror att vi människor enbart äter kött från djur som finns på land.
Förresten, hur påverkas växthuseffekten av köttdjur som lever i vatten? Du som anser dig veta så himla mycket kan säkert svara på det.

Jag har ännu inte hittat något exempel på att det är hälsosamt att enbart äta veganmat, och då ska du veta att jag har letat lite överallt.
Bara för att jag tagit upp endast FYRA exempel på dålig veganmat innebär inte att det inte finns fler.
Och nej, jag har varken dålig fantasi eller är dålig på att laga mat.
Men till skillnad ifrån dig så är jag noga med vad jag äter, jag äter ALLA delar av kostcirkeln.

Men visst, vill du dö i förtid så varsegod.

Angående fett: Allt fett i för stora mängder är inte bra för ens kropp, oavsett om det är animaliskt eller omättat.
Nu visar du hur okunnig du är igen.

Sist skriver du att "Jag hittar inte någonstans där det står vem det är som skriver, är det jag som är en idiotisk vegan eller är det du som är för feg för att stå för det du skriver?"

Ditt påstående har jag hört förut, och den sortens påståenden är typiska för personer som inte har någonting att kommas med.
Mitt nic är ganska känt, det går att ta reda på vem jag är om man letar lite grann.
Mitt nic är känt utanför internet också, av en del kallas jag för Karpstryparn där också.
Men det är fler än jag som kallas för Karpstryparn, så det gäller att kunna skilja på person och person.

Och nej,jag är inte feg, jag står för vad jag tycker både på internet och utanför internet.
Hade jag inte använt ett nic ens så hade jag varit helt anonym.
Alltså är jag inte anonym.

Förresten ska du inte komma och anklaga mig för feghet, du har ju själv inte t ex någon ansiktsbild.

Så ja, du är en idiotisk vegan.

John Solon sa...

Det är inte utan att man undrar om någon över huvud taget, någon gång, någonstans, har varit så äcklad över en kålrot.

Karpstryparn sa...

Svar till John Solon: Det är inte frågan om att vara äcklad, däremot talade jag klarspråk.
För jag skrev direkt ur hjärtat, så att säga.
Du satte för övrigt huvudet på spiken när du skrev ordet kålrot. För det är ju just vad det är, och alltså ingen julskinka.
Den rätta benämningen är alltså julkålrot, och inte vegetarisk julskinka som hatiska och djupt okunniga veganer och andra liknande idioter påstår att det är.

Anonym sa...

Att det alltid ska vara de hjärntvättade veganerna som skriker högst när de blir "sårade"

Inte konstigt att man skäms ibland, att vara vegan innebär att man klumpas ihop med en mängd hycklande mongon...

Karpstryparn sa...

Svar till Zam Banzana: Kommentarer som innehåller personangrepp och annat skitprat som t ex "extremt egoistisk person" publiceras inte, därför är samtliga av dina kommentarer raderade.
Hoppas du är nöjd med svaret.